Władze Berlina nie mówią nie tramwajom towarowym. Możliwość uruchamiania takich usług wymaga jednak większej jasności prawnej. Trwają więc dalsze badania w tej sprawie i oczekiwanie na ruch po stronie rządu federalnego.
Wprowadzenie tramwajów towarowych w Berlinie jest realne. Tak wynika ze wstępnego raportu dla tego typu usług. Po uzyskaniu większej jasności co do wymogów prawnych zostaną przeprowadzone dalsze badania w tej sprawie.
Rada Berlina zapoznała się z dokumentem pod koniec stycznia. Raport złożył Ute Bonde, senator ds. mobilności, transportu, ochrony klimatu i środowiska. Stwierdza on, że przykłady z innych miejsc w Niemczech i za granicą pokazują, że tramwaje towarowe są technicznie i operacyjnie możliwe. Jednak ich długoterminowa rentowność jest niepewna, a zrozumienie ram prawnych do ich funkcjonowania wymagałoby dużego wysiłku.
Dlatego rząd federalny podjął się już prac, które mają na celu wyjaśnienie przepisów prawnych regulujących przewóz ładunków pojazdami transportu publicznego. Oczekuje się, że wnioski z tych prac zostaną przedstawione jeszcze w tym roku. Po opublikowaniu przez rząd federalny wniosków zostaną przeprowadzone szczegółowe studia wykonalności i analizy ekonomiczne dotyczące funkcjonowania tramwajów towarowych w stolicy. Dzięki temu możliwe będzie przedstawienie pod koniec 2026 roku końcowego raportu Radzie Berlina.
Tramwaje towarowe w Berlinie nie są zupełnie nowym pomysłem. Takie rozwiązanie przez
prawie 20 lat stosowane było w Dreźnie, w którym pojazdy szynowe obsługiwały małą fabrykę samochodów VW w centrum miasta. Dzięki temu udało się wyeliminować z dróg od 12 do 15 przejazdów samochodów ciężarowych dziennie. Później firma zmieniła łańcuch dostaw części, które przekierowano do fabryki w Zwickau.
Również w Zurychu wykorzystuje się tramwaje towarowe, które przewożą odpady wielkogabarytowe do recyklingu. Przebudowane do tego celu specjalne pojazdy w dni powszednie dojeżdżają do jedenastu pętli tramwajowych, by bezpłatnie odebrać odpady. Warunkiem jest jednak dostarczenie ich rowerem lub pieszo.
Także w samym Berlinie tramwaje nie służyły w przeszłości wyłącznie do przewozu osób. Do 1935 roku torami tramwajowymi przewożono przesyłki pocztowe. Z kolei w NRD w ten sposób transportowano makulaturę z dzielnicy Mahlsdorf do Dahme.